»Musik muß gebaut sein. Ohne Struktur kann sie nicht existieren. Aber Akademismus kann auch übertrieben werden. Man denkt nur in Skeletten. Alle Knochen brauchen das Fleisch. Aber Fleisch allein geht auch nicht.«

»Was ist für mich Musik? Oh … sehr viel, man kann das nicht in zwei Sätzen beantworten. Ganz einfach gesagt: Die Welt, wie ich sie sehe. Das ist ein ganz persönlicher Gedanke, der alles absorbiert. Für mich ist Musik zuerst eine Art zu leben, dann zu denken und alles wahrzunehmen. Das ist wirklich ein ganz allgemeines Konzept. Ich kann verstehen, daß das für viele Leute nicht der Fall ist, weil sie ihr Leben nicht der Musik verschrieben haben. Auch für einen Musiker spielen andere Sachen eine Rolle: Literatur, Kunst, usw. usw., sogar das Leben. Musik ist nichts ohne die Erfahrung des Leben. Aber für einen Musiker ist die Musik alles. Das Wichtigste in der Musik ist die Balance zwischen Struktur und Intuition. Nur Struktur ist uninteressant, akademisch. Nur Intuition ist nicht genug; es gibt dann vielleicht einen Schock. Doch dieser trägt nicht genug nach ein-, zweimaligem Hören, weil die Struktur nicht genügend ist. Deswegen fasziniert mich die Balance zwischen Kalkül und Intuition.«

»Die Musik hat schon eine Bedeutung, einen Sinn. Es ist nur eine Bedeutung, die nicht mit Worten erklärt werden kann, weil es nur ein bestimmtes Vokabular der Sprache gibt und mit diesem Vokabular kann man die Worte nicht transzendieren.«

»Man spielt nicht nur Noten, sondern man spielt Musik.«

»Schlecht gespielte Musik ist zwar nicht tödlich, aber es stirbt ihre Seele ab.«

»We need to restore the spirit of irreverence in music.«

»The aim of music is not to express feelings but to express music. It is not a vessel into which the composer distills his soul drop by drop, but a labyrinth with no beginning and no end, full of new paths to discover, where mystery remains eternal.«

»I think that music should be magic and collective hysteria.«

»Music is not like a picture. A picture is finished; you walk through the exhibition, you look at it, and already due to its material you have a quite different time experience than when listening to music. The time it takes to look at the picture is already contained in it. In music, the time experience is linked also with coincidence, with little things which modify a score each time. A score is – at least for me – only a model; in order to stay interesting, this model must become alive, even with errors: something is correct or is not correct, or it is correct in another way according to differences of interpretation: one interpreter stresses here somewhat more strongly than the other, there an interpreter is slower or faster – that is a material one can make flexible. For me, this definition of time, this aliveness of time, is the most important thing in music.«

»Music explains what cannot be explained by words. What poetry or a novel can reach with language is more a direct kind of information. In music, there is a message but it is abstract. And words are not able to reach to the depths that music can in order to give a expression to this. I find music almost impossible to explain. You can explain all that is around music but not its inside.«

»Music history is a mixture of logic and irrationality. If you want to predict, either you are totally irrational and it won’t happen as you predict or you are totally logical and it still does not happen!«

»Nobody can tell the future of music.«

»Music is a labyrinth with no beginning and no end, full of new paths to discover, where mystery remains eternal.«

»If you don’t have that hysterical purpose in music and your expression and you create it out of what you see or hear in daily life, then I don’t think music could ever be very interesting. You must go and flush out some truth in the score, looking deep within yourself. Then, that personal reflection should be apparent, so when you read the piece, you are in a sense reading yourself and not simply discovering a new work. The work speaks for you as you speak for the work.«

»I think there will always be the desire to write music, the desire to hear music, the desire to live in a world where art does exist.«

»I may be wrong, but I equate music with culture. […] I don’t think music is an entertainment product. It’s a product of culture – not for marketing, but to enrich lives.«